zwaarder straffen voor geweld
Geweld tegen mensen met publieke taak zwaarder bestraft?
De Tweede Kamer heeft donderdag 9 februari 2017 gesproken over de aanpak van geweld tegen hulpverleners. Men wilde weten hoe rechters omgaan met het bestraffen van verdachten van geweld tegen bijv. ambulancebroeders, politieagenten, parkeerwachter etc.
Wordt geweld tegen hulpverleners zwaarder bestraft?
Anders dan burgers vaak denken, houden rechters tijdens een rechtszaak naar alle omstandigheden, zoals de impact op het slachtoffer, de dader en zijn verleden en de eventuele verontwaardiging in de samenleving. Rechters proberen straffen met enigszins te stroomlijnen o.a. door het gebruik van richtlijnen voor de hoogte van straffen, de zgn landelijke oriëntatiepunten die ze gebruiken bij het opleggen van straf. Daarin wordt ook rekening gehouden met bijv. strafverzwarende omstandigheden zoals het geweld tegen hulpverleners.
Hoe vallen straffen in de praktijk uit?
In praktijk blijkt dat rechters flink hoger straffen bij geweld tegen hulpverleners. Dat komt omdat de officier van justitie veel hogere straffen eist en rechters die eis vaak volgen. Zie het artikel Rechter volgt vaak strafeis OM bij geweld tegen hulpverleners).
Zijn minimumstraffen nodig?
Minimumstraffen in de wet zouden rechters beperken in hun speelruimte om rekening te houden met alle feiten van een situatie, ofwel om maatwerk te leveren. Soms vinden mensen een taakstraf erger dan een gevangenisstraf. Als er minimumstraffen in de wet komen te staan, kunnen rechters minder maatwerk leveren.